Природознавство 5 клас
Тема
уроку: Зелена архітектура. Значення штучних екосистем.
Мета:
розглянути поняття «зелена архітектура», визначити необхідність догляду за
штучними екосистемами, навчитись доглядати за рослинами, що використовуються в
штучних екосистемах, прививати бережливе ставлення до навколишнього середовища,
виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання:
дари саду і городу, сніп пшениці, таблиці «Рослини саду», «Рослини городу»,
малюнкове лото , буклети Хоростківського дендропарку; ілюстрації штучних
екосистем на моніторі комп’ютера .
Хід уроку
І.
Організаційний момент.
Поділ учнів на три малі динамічні групи, вибір назви
групи, представлення груп.
І – ша група «Жовтий сонях»
Жовтий сонях Вас вітає —
Вмить до сонця повертає,
Загордився красотою,
Вмився ранньою росою.
ІІ – га група «Янтарний
виноград»
Ось солодкий виноград,
Звеселя осінній сад
Можна китицю зірвати
Й досхочу поласувати.
ІІІ – тя група «Червона вишенька»
Ми українські вишні,
Червоні та пишні
Літом радуєм врожаєм,
Здоров’я бажаєм.
ІІ.
Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
ПРОБЛЕМА: Штучні екосистеми:
догляд чи охорона?
ДЕВІЗ: На добрій землі,
що не посадити, те і росте (нар. прислів’я)
І.Актуалізація опорних знань.
1.
Термінологічна
розминка
a)
Екосистема —…
b)
Ланцюг живлення —…
c)
Сад —…
d)
Поле —…
e)
Отрутохімікати —…
f)
Сорт —…
g)
Порода —…
h)
Бур’яни —…
i)
Добрива —…
j)
ґрунт — …
k)
Культурні рослини —…
l)
Гумус —…
Підведення підсумків розминки.
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності.
1. Розповідь вчителя:
У природі тільки зелені насадження
здатні створювати для життя людини комфорт, адже за умовами засвоєння рослинами
тонни вуглецю в повітрі виділяється три тонни кисню.
Хто з нас не насолоджувався духмяним
повітрям у сосновому лісі, не відчував заспокійливого шелесту листя берези,
каштана, липи. Сьогодні в кожному населеному пункті люди прагнуть зберегти як
окремі дерева, так і цілі зелені забудови.
ІІІ. Сприйняття
нового матеріалу.
1. Слайдшоу . На екрані телевізора
приклади штучних екосистем.
2. Проблемне запитання
-Що таке «зелена архітектура», яке вона
має значення для життя людини?
Терміни для запам’ятовування:
Зелена архітектура — це планування
скверів і парків, підбір для них різних рослин.
Професії: садівники, художники,
архітектори, скульптори (роблять ескізи)
3. Робота з комп’ютером.
Представлення групами різних професій ( презентація на моніторі).
4. Метод проектів.
Кожна група представляє проект
майбутнього саду,
парку,
набережної.
МАЛЮНКОВЕ ЛОТО
5.
Із набору листівок вибрати рослини і
розділити їх по екосистемах: рослини
саду, городу, лісу.
6.
Визначення значення штучних екосистем
(звертатись до виставки книг «У світі дендрофлори»).
ІV.
Осмислення об’єктивних зв’язків .
1. Шифровий диктант (так-ні)
1.
До складу екосистеми входять живі
організми і фактори неживої природи.
2.
В екосистемі тварини і рослини між собою не пов’язані.
3.
Зв’язки
, що виникають в екосистемах , базуються на просторовому розташуванні і
харчуванні.
4.
Лука , болото , степ –це штучні екосистеми.
5.
Розміщення дерев , кущів і трав у лісі
називають живленням.
6.
Заєць входить до харчового ланцюга
як рослиноїдні тварина.
7.
Усі
харчові ланцюги починаються з рослин.
8.
Рослини – це автотрофні організми , а тварини - гетеротрофні.
9.
У харчовому ланцюгу зв’язки за живленням необов’язкові.
10. Лисиця
щодо зайця є хижаком , а щодо вовка конкурентом.
11. Степ не
входить до екосистеми України.
12. Усі
екосистеми дуже важливі в природі і
потребують охорони.
Шифр
(так -
ні)
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
+
|
_
|
+
|
_
|
_
|
+
|
+
|
+
|
-
|
+
|
-
|
+
|
2. Сторінка творчості і відпочинку
Намалювати
екосистему за поетичними рядками.
a)
З – під кучерявої верби
Де б’є цілюще джерело,
Коли нап’єшся тут води
То втоми, як і не було.
b)
Ти поглянь на рідне поле,
Що хвилюється як море,
Стигнуть пшениці й жита
Й жайвір до небес зліта.
c)
Теплий вітер прилетів
Бджілок з вуликів привів,
Це ж мелодія весни
Дивовижної краси.
3.
Екологічна
хвилинка
Розповідь учасників груп про рослини
занесені до Червоної книги (рослини, що використовуються у штучних екосистемах:
підсніжник, конвалія, лілія) Фотографії на моніторі комп’ютера .
4.
Мозковий
штурм
Підібрати логічні слова, що
характеризують сад, город, ліс.
5.
Аукціон сенсація (Фотографії на моніторі комп’ютера )
«Волохата картопля» виведена у
Перуанському міжнародному центрі виведення картоплі, справжня сенсація в
агрономії. Новий сорт картоплі, вирощений гібридами методом із дикого сорту,
має унікальні властивості. Вона ефективно бореться із шкідниками, малих комах
вбиває на смерть, виділяючи із стебла та листків смертельну для них в’язку
речовину. Колорадські жуки гинуть повільною смертю.
—
Чи знаєте Ви що таке гуанабана?
Належить до групи солодких фруктів. Сенсаційним є те, що вага плода може
досягати 12 кг.
На поверхні цього фрукта безліч ворсинок, м’якоть біла, кремоподібна і
волокниста. Нагадує бавовну, просякнуту кислуватим, дуже ароматним соком.
Гуанабана багата на білки, вуглеводи, кальцій фосфор, залізо, вітамін С.
— Рамбутан своїм виглядом
нагадує їжачка. А насправді ця рослина далекий родич клена. Її плід вживають в
їжу в натуральному вигляді. Має ворсисту шкіру білу і прозору, кисло – солодку
м’якоть. Містить магній і цинк. Стимулює розумову діяльність.
V. Систематизація
головних теоретичних положень і провідних ідей теми. Підсумкова вправа «Мої очікування»
Учні
підраховують кількість балів і пояснюють їх зміст.
Визначається
група-переможець за результатами сукупності балів.
V. Завдання додому.
Написати
твір-мініатюру «Сад моєї мрії».
Немає коментарів:
Дописати коментар