Система уроків по темі: «Рослини» біологія 6 клас
Урок 27 - 32
Біологія 6 клас Урок 27
Тема:Кореневі системи та видозміни кореня.
Мета. Освітня. Продовжити формувати знання учнів про корінь як основний підземний орган рослин; ознайомити з різноманітністю коренів та видозмінами, як пристосуваннями до виживання. Розвиваюча. Розвивати уміння визначати різноманітні корені та їхні видозміни за зовнішнім виглядом та усними характеристиками. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати зацікавленість до природи, сприяти розвитку екологічної культури.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, гербарій, слайди, інтернет-ресурс
ХІД
УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого
досвіду учнів.1) Доповнити речення.
1.Тканина, що захищає корінь від механічних ушкоджень зовнішнього середовища – це ………….
2.Тканина, з якої утворений кореневий чохлик - ……….
3.У стрижневій кореневій системі добре розвинений …
4.Тканина, що утворює зону росту ………..
5.Тканина, що забезпечує надходження води і мінеральних солей з грунту в надземну частину називається ………
6.Верхівка кореня вкрита …………
7.Під кореневим чохликом розміщена зона …………
8.За рахунок зони поділу корінь ………….
9.Над зоною росту знаходиться ……………
10.Всисна зона має ……………..
11.Кореневі волоски – це ……………..
12.Вода з мінеральними речовинами потрапляє до ………
13.Судинами вода з поживними речовинами потрапляє до …
14.Корінь має такі функції …………….
15.Корінь росте ……………
2) Аналіз помилок при доповненні речень.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемні запитання.
-У пустелях денна температура піднімається до 80 градусів, уночі бувають приморозки, грунт сухий.
-У болотистій місцевості у грунті недостатньо кисню.
Який орган рослини допомагає вижити за таких умов?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя.
А) Корінь – осьовий підземний
вегетативний орган. Але з кожного правила є винятки. Такими винятками серед
коренів є видозмінені корені. Розповідь про видозміни кореня.
Видозміни утворюються в процесі пристосування до певних умов існування. У
зв’язку з цим вони можуть виконувати додаткові функції.
Б) презентація
"Корінь Кореневі системи. Видозміни кореня" 2. Робота в парах
-коренеплоди;
-кореневі бульби (бульбокорені);
-ходульні корені (опорні);
-повітряні корені;
-корені – причіпки;
-грибокорені;
-корені з бульбочковими бактеріями.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Аналіз думок
Протягом 2-3 хв. учні готують свою інформацію про те, неначе вони є одним із видозмінених коренів. Тому дають певну характеристику, як їм вижити в тих умовах.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.Робота зі слайдами: малюнок-запитання-відповідь
VІ. Підведення підсумків уроку.
1. Інтерактивна
вправа «Асоціативний кущ». Підібрати асоціації до поняття видозміни кореня.
2.
Екологічна хвилинка «Білоцвіт
весняний»
VІІ. Надання та пояснення домашнього
завдання.Творча робота «Цікавинки у світі рослин»
Біологія 6
клас
Урок28
Тема: Будова і функції пагона.
Лабораторне дослідження 5. Будова пагона.
Мета. Освітня.
Сформувати уявлення про пагін як складний, важливий надземний орган рослини,
про його розвиток та особливості будови; ознайомити зі складовими частинами
пагону. Розвиваюча.
Розвивати уміння порівнювати органи рослин між собою; удосконалювати вміння і
навички роботи з підручником, з мікроскопом, об’єктами природи; розвивати
спостережливість. Виховна. Виховувати екологічне мислення у бережливому ставленні до
природи.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
та чуттєвого досвіду учнів.
Доповнити
речення.
1. Тканина, що захищає корінь від механічних ушкоджень
зовнішнього середовища – це
2. Тканина, з якої утворений кореневий чохлик –
3.
У стрижневій кореневій системі добре розвинений …
4.
Тканина, що утворює зону росту
5.
Тканина, що забезпечує надходження води і мінеральних солей з грунту в надземну
частину називається
6.
Верхівка кореня вкрита
7.
Під кореневим чохликом розміщена зона
ІІ. Мотивація
навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Евристична бесіда з проблемним запитанням:
-
Яким чином рослини зв’язують Землю з космосом?
ІІІ. Сприймання та засвоювання
учнями нового матеріалу. Випереджуюче навчання.
Учень1
Що таке пагін?
Пагін – надземний вегетативний орган, що складається з
стебла, листків та бруньок. Стебло – це основна частина, листки – бічні
органи, а бруньки – зачаткові пагони. Складання схеми.
![]() |
Учень2.
Яка будова пагона?
На пагоні виділяють вузли і міжвузля. Вузол – це місце прикріплення одного
або декількох листків до стебла. Міжвузля
– це частина пагона між сусідніми вузлами. Міжвузля буває довгим і коротким,
пагони - видовженими і вкороченими. Кут між листком і стеблом називається листковою пазухою.
Учень3.
Які функції виконує пагін?
-
Зв'язок
надземної і підземної частини рослини;
-
Транспортування
речовин, іноді фотосинтез;
-
Вегетативне
розмноження;
-
повітряне
живлення;
- винесення
листків до світла;
-
виділення продуктів розпаду.
Учень4.
Що таке брунька?
1.Брунька –
зачатковий пагін із дуже вкороченими
міжвузлями.
2. Складання схеми «Брунька» Додаток 1.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та
взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
1. Виконання лабораторного
дослідження .Будова
пагона
Метою роботи є
ознайомитися з будовою і різноманітністю пагонів.
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». 1. Що таке
пагін? Із яких частин він складається? 2. Які функції
виконує пагін? 3. Що таке брунька? Які бувають бруньки? Як вони розташовані на
стеблі? 4. Чим вегетативна брунька відрізняється від генеративної? 5. Як із
бруньки розвивається пагін?
6. Чому пагін має більш складну будову ніж корінь?
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.
Інтерактивна вправа «Асоціативний круг»
Підібрати
асоціації до поняття пагін.
2.
Екологічна хвилинка «сон-трава»
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення домашнього
завдання.Практичне завдання: встановити
кількість вегетативних бруньок
Додаток 1.
КЛАСИФІКАЦІЯ БРУНЬОК

Біологія 6 клас Урок 29
Тема: Будова стебла. Лабораторне дослідження 6.“Будова бруньки”
Мета.Освітня. Поглибити знання учнів про будову пагона; ознайомити з стеблом – як основною його частиною та різноманітністю стебел; розкрити значення стебла у здійсненні зв’язку між листками та коренем; особливу увагу звернути на бруньку як зачатковий пагін.Розвиваюча. Розвивати уміння і навички використовувати здобуті знання на практиці, робити відповідні висновки на основі спостережень; розвивати пізнавальну активність. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; розвивати екологічне мислення, любов до рідного краю та його природи.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, слайди, інтернет-ресурс.
ХІД УРОКУ
І.Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
1. Інтерактивна вправа «Біологічний портрет»
Повторення вивченого на попередньому уроці, поділивши учнів на дві групи «Вегетативні бруньки» та «Генеративні бруньки». Кожна група характеризує свої особливості. Перемогу отримає та команда, яка змістовніше і більше надасть інформації про свою бруньку.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1. Постановка проблемного питання Щоб повідомити тему та мету уроку необхідно дати відповідь на запитання:
-куди поступають вода з поживними речовинами, які всмоктав корінь?
Проробити дослід з рослиною: зріз пагона з гілки поставити у забарвлену воду, яка ніби заміняє мінеральні речовини, розчинені у воді. Розчини цих речовин, як і забарвлена вода, піднімається від кореня вгору судинами деревини. Забарвлені кола можна побачити на поперечному зрізі рослини.
-Ми повинні розглянути як внутрішня будова стебла пов’язана з його функціями.
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Наукова розповідь про:
1)стебло як складову частину пагона, вісь пагона, його роль у здійсненні зв’язку між листками та коренем;
2)різноманітність пагонів як результат пристосування до умов середовища;
3)транспорт речовин та опору рослини;
4)різноманітність стебел за зовнішніми ознаками (гладеньке, опушене, кругле, гранчасте…), за спрямованістю росту (прямостоячі, виткі, лежачі, повзучі, чіпкі, укорочені), за твердістю (трав’янисті, здерев’янілі);
5)галуження стебла та формування крони.
2. Випереджуюче навчання. Використання інтернет-ресурсу. Будова дерев’янистого стебла.
І доповідь. Кора – зовнішній шар, що складається з зовнішнього шару шкірки – живих клітин та багатошарового корка – змертвілих клітин. Він має спеціальні отвори – сочевички. Внутрішній шар – флоема утворює луб.
ІІ. Камбій – шар клітин твірної тканини, клітини його довгасті, з тонкими оболонками.
ІІІ. Деревина – щільний найтовстіший шар. Її складають провідна тканина – ситоподібні трубочки, механічна – луб’яні волокна, основна – заповнює проміжки між клітинами провідної та механічної тканин.
ІV. Серцевина – пухка частина стебла, складається з великих клітин з тонкими оболонками.
3. Інтерактивна вправа «Чарівна квітка».Учні у пелюстки записують основні складові стебла.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Лабораторне дослідження 6«Будова бруньки»
Мета: розкрити особливості будови вегетативної та генеративної бруньок. Робота з інструктивною карткою.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Інтерактивна вправа «Бумеранг»
Учні за власним бажанням передають питання один однрму про стебло, як основний осьовий орган надземної частини рослин.
2. Робота у творчій лабораторії «Екологічний кущ»
Учні малюють асоціативний кущ і на листочках підбирають асоціації до поняття - стебло
VІ. Підведення підсумків уроку.
1. Інтерактивна вправа
«Мозковий штурм»
Учні дають відповіді на логічні запитання
2. Екологічна хвилинка
«Дзвіночок лісовий»
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.Підготувати повідомлення про рослини, які мають найбільші або найдовші листки.
Біологія 6 клас Урок 30
Тема: Видозміни пагона. Лабораторне дослідження 7
«Будова цибулини, кореневища, бульби картоплі, коренеплоду (на прикладі моркви»).
Мета. Освітня. Поглибити знання учнів про надземну частину рослин, розкривши питання про різноманітність пагонів та видозміни пагонів; ознайомити з особливостями будови цибулини, бульби та кореневища. Розвиваюча. Розвивати уміння і навички порівнювати біологічні об’єкти, уміння використовувати здобутті знання на практиці, робити відповідні висновки на основі спостережень; розвивати пізнавальну активність.
Виховна. Виховувати екологічне мислення у ставленні до навколишнього середовища; любов до рідного краю та його природи.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, інтернет-ресурс, живі об’єкти.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Виконання індивідуальних завдань біля дошки.
1.Два учні складають схеми “Будова пагона” та “Функції пагона”.
2. Наступні два учні вирішують кодований тест.
Запитання до тесту: -Які функції виконує стебло? (А, Д)
-Які функції виконує листок? (В)
-Які функції виконує корінь? (Б, Г)
Відповіді до тесту: А – підтримання листків. Б – поглинання мінеральних речовин з грунту. В – фотосинтез. Г – запасання речовин. Д – транспорт поживних речовин.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Постановка проблемного запитання.
Щоб повідомити тему та мету уроку необхідно дати відповідь на запитання:
-куди поступають вода з поживними речовинами, які всмоктав корінь?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя з використанням інтернет-ресурсу.
Розповідь про:
-стебло як складову частину пагона, вісь пагона, його роль у здійсненні зв’язку між листками та коренем;
-різноманітність пагонів як результат пристосування до умов середовища;
-транспорт речовин та опору рослини;
-різноманітність стебел за зовнішніми ознаками (гладеньке, опушене, кругле, гранчасте…),
за спрямованістю росту (прямостоячі, виткі, лежачі, повзучі, чіпкі, укорочені),
за твердістю (трав’янисті, здерев’янілі);
-галуження стебла та формування крони.
2. Складання опорного конспекту за поясненням вчителя.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Лабораторне дослідження 7
«Будова цибулини, кореневища, бульби картоплі, коренеплоду (на прикладі моркви».
Мета: переконатися, що бульба, цибулина та кореневище – підземні пагони; з’ясувати особливості їх будови та причини видозмін.
Виконання роботи за інструктивною карткою.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.
Інтерактивний прийом
трьох речень. Учні трьома реченнями дають пояснення живим об’єктам, що
мають видозміни пагона
2.
Екологічна хвилинка «Шафран Гейфелів»
VІ. Підведення підсумків уроку.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-Що являє собою бульба картоплі?
-Як довести, що бульба – видозмінений пагін?
-Як можна визначити верхівку бульби?
-Що являє собою цибулина?
-Що таке кореневище? Як його відрізнити від кореня?
-Як довести, що бульба – видозмінений пагін?
-Як можна визначити верхівку бульби?
-Що являє собою цибулина?
-Що таке кореневище? Як його відрізнити від кореня?
2. Інтерактивна вправа «Екологічний портрет стану нашого лісу»
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Підготувати повідомлення про рослини, які мають видозміни пагона.
Тема: Будова і функції листка
Мета:ознайомиш учнів з листком як важливою частиною пагона, його функціями, вивчити особливості будови листка, ознайомити з їх різноманітністю, сформувати поняття про прості та складні листям, дати поняття про способи їх розміщення на пагоні; виховувати біологічне мислення і біологічну мову учнів, розуміння необхідності пізнавати світ природи, берегти зелені рослини, прививати екологічне мислення
|
|
|
|
|
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.
1) Усне опитування «Чудо - квітка»
1. Які типи видозмін пагонів вам відомі?
2. Наведіть приклади надземних видозмін пагона і укажіть їх функції.
3. Наведіть приклади підземннх видозмін пагона та укажіть їх функції.
4. Чим спричинені видозміни нагонів?
5. Які види кореня ви знаєте?
6. Які типи кореневих систем утворюють ці корені?
7. Назвіть зони кореня і їх функції.
2) Складіть відповідні пари між прикладами видозмін пагона і рослинами, яким притаманні ці видозміни.
Видозміни пагона Рослини
А колючки 1 капуста-кольрабі
Б вуса 2 конвалія
В надземна стеблова бульба 3 дика груша
Г підземна стеблова бульба 4 цибуля
Д кореневище 5 виноград
Е цибулина 6 суниці
Ж вусики 7 жоржина
II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.
1. Пошукова бесіда
Дуже важливою частиною пагона є листок. Це не тільки окраса рослини, хоч розмаїття форм і розмірів листків гідні і подиву, а й багатство творчої організації великого творця Природи. Майже всі рослини мають листки. Є вони навіть у крихітної травинки, у невеличких кущиків. Скільки їх у величній кроні дерев чи можна перерахувати це «зелене золото» природи? Але за такого різноманіття с багато ознак, що об'єднують їх. Із цими ознаками ми сьогодні ознайомимося. А ще зазирнемо у внутрішню «архітектуру» листка, дізнаємося, що є цікаве і дуже важливе в цій «архітектурі». Спробуємо на прикладах ознайомитися з розмаїттям зеленого листка, яке захоплює своєю завершеністю й неповторністю.
2. Визначення проблемних запитань:
1. Визначити загальні особливості будови листка.
2. Ознайомитися із зовнішньою будовою листка, з простими й складними листками.
3. З'ясувати закономірності розміщення листків на пагоні.
4. Встановити особливості внутрішньої будови листка у зв’язку з його функціями: фотосинтез, газообмін, випаровування.
5. З'ясувати роль усіх структур листка у здійсненні основних його функцій.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Міні – лекція «Цей
незвичайний листок»
- Загальна характеристика листка як важливої частини пагона, його походження, особливості росту, основні функції:
- Загальна характеристика листка як важливої частини пагона, його походження, особливості росту, основні функції:
Фотосинтез
Дихання
Випаровування
Демонстрація картин, таблиць,
пейзажів рослин та угруповань.
2. Робота в малих динамічних групах:
Доповідь 1. Зовнішня будова листка.
Демонстрації кімнатних рослин,
гербарних зразків, колекції листків, таблиць, електронних зображень різноманітних
за морфологічними ознаками листків.
Доповідь 2.Листки прості й складні, листкорозміщення.
Демонстрація кімнатних рослин,
гербарних зразків, картин, таблиць, електронних колекцій із зображенням простих
і складних листків та їх розташуванням на пагоні.
3. Пояснення вчителя. Внутрішня будова листка, тканини листка: покривна, основна (її різновиди), провідна, механічна, - їх розташування, формування понять «продихи», «міжклітинники», • судинно-волокнисті пучки», їх роль у житті рослин; взаємозв'язки будови тканин різних шарів листка з їх функціями: фотосинтезу, газообміну, випаровування
Демонстрація таблиць, картин, електронних зображень анатомії листка.
4. Інтерактивна вправа «Чарівна скринька»
Жилкування листків,
формування поняття «жилкування», типи жилкування приклади рослин з різними
типами жилкування; порядок розташування листків на пагоні, типи
листкорозміщення, їх характеристика і значения в житті рослин, приклади рослин
з різними типами листкорозміщення, формування поняття «листкова мозаїка»
демонстрація кїмнптних рослин з добре вираженою листковою мозаїкою,
гербарних зразків, колекцій листків, таблиці, картин, електронних зображень
листків з різними типами жилкування та пагонів з різними типами
листкорозміщення.
IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.
1. Скласти біологічний портрет листка за вивченими ознаками.
2. Інтерактивна вправа «Я мандрую із листочком…»
Уявіть себе на кленовому листку, підберіть асоціації, пов’язані із поняттям
– листок
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Гра «Біологічний футбол» Грають ряди по черзі. Кожна правильна відповідь – «гол» - один бал
2. Практичне застосування
знань.
Робота учнів за
завданням: роздивиться листки кімнатних рослин бегонії, фікуса, монстери, алоє, драцена, дані занесіть до таблиці
«Різноманітність листків».
Г. Обговорення питання: тепер вам відомо, що фотосинтез - унікальний процес, який забезпечує життя на нашій планеті, а зелений листок - біохімічна лабораторія фотосинтезу. Як ми повинні ставитися до зелених рослин?
Г. Обговорення питання: тепер вам відомо, що фотосинтез - унікальний процес, який забезпечує життя на нашій планеті, а зелений листок - біохімічна лабораторія фотосинтезу. Як ми повинні ставитися до зелених рослин?
VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів
1. Екологічна хвилинка
«Відкасник татарниколистий».
VI. Домашнє завдання: опрацювати текст і малюнки § 28. скласти сенкан на тему «Листок», повторити §25.
Примітка: поставити гілку липи (іншої рослини) у підфарбовану воду для уроку з теми: «Транспорт речовин».
Біологія 6 клас
Урок32
Тема уроку. Узагальнюючий урок
по темі « Рослини”
Мета уроку.
Систематизувати та узагальнити знання учнів, отримані при вивченні теми “ Рослини”. Формувати вміння по виконанню різнопланових
завдань, розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, лаконічно
висловлювати свої думки. Виховувати
інтерес до вивчення біологічної науки, сприяти розвитку екологічної культури.
Наочність та обладнання:
Ø презентація уроку, інтернет-ресурс.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу, створення
психологічного настрою
ІІ.
Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань
Протягом останніх уроків ми розглянули цілу низку тем по
вивченню особливостей будови та процесів життєдіяльності рослинного організму.
На кожному уроці ми обговорювали з вами, де і в якій ситуації можливо
застосувати дані знання. Сьогодні саме той урок, коли кожен має можливість показати
свій рівень, отримати найвищий бал.
IІІ.Вправи на застосування знань та
вмінь у змінених умовах
1.
Інтерактивна вправа «Виправити помилку»
1. Корінь-це
генеративний орган рослини (вегетативний)
2.
Кореневий чохлик забезпечує ріст кореня
у глибину (запобігає ушкодженню)
3.
Кореневище –це видозміна кореня (видозміна
пагона)
4. Місце
прикріплення листка до стебла наз.міжвузля
(вузол)
5.
Потовщення стебла у ширину забезпечує
серцевина (камбій)
6. Каштан
має прості листки (складні пальчасті)
7. Губчасті
клітини листка виконують фотосинтез (запасаюча ф-ія)
2. Робота з малюнками
1) на першому
малюнку видозміна кореня, а на другому – пагона;
2)
кактус-видозміна листків, буряк-пагона, кореневище-видозміна пагона,
картопля-видозміна пагона, капуста- видозміна пагона.
3. Інтерактивний прийом «Зроби підписи
до малюнка»
1. Бічні
корені 2.Кореневі волоски 3.Кореневий
чохлик 4.Зона поділу 5.Зона розтягування 6.Всисна зона
4. Порівняй зображення Зображено
різні види стебел щодо розміщення їх у просторі: береза-прямостояче, березка
польова-витке, плющ-чіпке.
Використання
інтернет-ресурсу.
5. Прийом п’яти речень. У п’ять
речень вмістити відповідь на питання проблемного характеру «Чому рослини зелені?»
6.Дати визначення поняттю
Жилкування-розташування
жилок листової пластинки.
Стрижнева
коренева система-система, де чітко видно головний корінь.
Фотосинтез-процес
перетворення світлової енергії на хімічну з засвоєнням СО2, утворенням крохмалю
та виділенням О2.
Транспірація-виведення
водяної пари через продихи (рух води та поживних речовин, захист від
перегрівання).
Листопад-
щорічна одночасна зміна листків.
Фотоперіодизм-
реакція рослин на зміну тривалості дня
7. Перегляд презентації.
ІV. Творче
застосування знань та вмінь
1.Уявіть собі, що вам довелося взяти участь у науковій конференції і ваше
завдання –переконати учасників у правильності
та науковості таких думок:
- між
процесами фотосинтезу та дихання існує зв’язок;
-річні
кільця можуть повідомити багато цікавого з минулого;
-без
зелених рослин життя на планеті Земля неможливе.
2. Екологічна
хвилинка. Презентація «Бережіть первоцвіти». Ознайомлення з первоцвітами,
занесені до Червоної книги. Повторення екологічних правил поведінки у природі
під час екскурсій.
V.Підведення підсумків уроку.
1.
Робота у малих групах . Тема: «У зеленому царстві».
І група – скласти казку
ІІ група – зробити малюнок
VІ. Повідомлення домашнього завдання
Повторити §§,
дати відповідь на питання.
Немає коментарів:
Дописати коментар